SIMPTOME

Ai simptome de depresie? Desigur, cele mai mulți dintre noi se simt triști, singuri, sau deprimați uneori. Și starea de depresie este o reacție normală la pierderea unei persoane dragi, la luptele vieții, sau o stimă de sine scăzută. Dar, atunci când aceste sentimente devin copleșitoare, implică simptome fizice, și durează pentru perioade lungi de timp, depresia te poate priva de o viață normală, activă. Atunci este timpul să cauți ajutor medical. Medicul tău de familie este cel care te poate îndruma.

simptome-depresiaDacă sunt lăsate netratate, simptomele depresiei se pot agrava și poate dur luni sau, uneori, chiar ani. Ele pot provoca suferințe nespuse și, eventual, pot duce la sinucidere. Recunoscând simptomele depresiei este adesea cel mai mare obstacol pentru diagnosticul și tratamentul depresiei clinice sau majore. Din nefericire, aproximativ jumătate din persoanele care au simptome nu sunt diagnosticate la timp și nici tratate. Lipsa unui tratament adecvat poate pune viața în pericol. Mai mult, unul din 10 oameni depresivi ajung să se sinucidă.

Cum recunoști simptomele depresiei?

Potrivit Institutului Național de Sănătate Mintală, simptomele depresiei pot include următoarele:

Dificultăți de concentrare, probleme de memorie și dificultăți în luarea deciziilor
Oboseală și nivel scăzut de energie
Sentimente de vinovăție, inutilitate, și / sau neputință
Sentimente de inutilitate și / sau pesimism
Insomnie sau somn excesiv
Iritabilitate, neliniște
Pierderea de interes în activitățile sau hobby-urile o dată plăcute, inclusiv sex
Supraalimentarea sau pierdere apetitului
Dureri persistente sau dureri de cap, crampe sau probleme digestive care nu trec nici măcar cu tratament
Sentimente persistente de tristețe, anxietate
Gânduri de suicid, tentative de suicid

Existe semne pe care le poți vedea ca intenție de suicid?

Depresia implică un risc ridicat de suicid. Oricine exprimă gânduri sau intenții de suicid ar trebui să fie luat foarte, foarte în serios.

Semne de avertizare de suicid:

O stare schimbătoare: de la a fi foarte trist, la a fi foarte calm sau foarte fericit
Întotdeauna vorbesc sau se gândesc la moarte
Semnele de tristețe profundă, pierderea interesului, problemele cu somnul și cu apetitul care se înrăutățesc
Acțiuni care-i pun viața în pericol, de la a conduce cu viteză excesivă, până la a înghiți o cantitate importantă de medicamente
Pierde interesului pentru lucrurile folositoare
Face comentarii dese legate de lipsa de speranță, de lipsa de valoare sau de încrederea în viitor
Începe să-și aranjeze toate lucrurile legale, și să lase un testament
Spune lucruri de genul "Ar fi fost mai bine dacă nu aș fi fost aici"
Vorbește despre sinucidere

Cum se manifestă depresia la adolescenți?

Este un lucru obișnuit pentru adolescenți să se simtă ocazional nefericiți. Cu toate acestea, atunci când nefericirea durează mai mult de două săptămâni, iar adolescentul experimentează alte simptome de depresie clinică, atunci adolescentul poate suferi de depresie.

Se estimează că depresia afectează unul din opt adolescenți. Anual, în SUA se înregistrează 5.000 de sinucideri în rândul tinerilor între 14 şi 24 de ani şi aproape 500.000 de tentative de acest fel. În anul 2000, sinuciderea a fost a patra cauză de moarte la copiii între 10 şi 14 ani şi a treia în rândul celor cu vârste între 15 şi 24 de ani. Existenţa unei tentative în antecedente ridică riscul de sinucidere. Ca şi la adulţi, şi în rândul copiilor se înregistrează mai multe tentative de sinucidere la fete, dar o rată mai mare de sinucideri fi­na­lizate în rândul băieţilor. La fete, depresia creşte de 12 ori ris­cul suicidar şi existenţa unei alte tentative de trei ori. La bă­ieţi, existenţa unei tentative creşte riscul de sinucidere de 30 de ori. În cazul în care considerați că adolescentul suferă de depresie, ar trebui să cauți ajutor la un specialist.

Cum se manifestă depresia în cazul femeilor?

La femei, depresia este complicată de mai mulți factori - de la hormonii de reproducere, la presiunile sociale, și la stresul la care sunt supuse zilnic. Dar, chiar dacă depășirea depresiei necesită multă muncă din partea femeilor, este o posibilitate reală. Chiar dacă pare dificil, femeile, față de bărbați se pot remonta mai repede și pot fi mai ambițioase în acest proces de vindecare a depresiei. Femeile au tendința de a experimenta anumite simptome mai des decât bărbații. Acestea includ tulburări afective sezoniere, depresia în lunile de iarnă din cauza nivelurilor mai mici de lumină naturală. De asemenea, femeile sunt mai susceptibile de a experimenta simptomele de depresie atipice.

În depresia atipică, femeile iau mai mult în greutate, mănâncă mai mult și dorm mai mult,mai degrabă decât dorm mai puțin, mănâncă mai puțin, și pierd în greutate. Sentimentele de vinovăție asociate cu depresia sunt, de asemenea, mai răspândite și mai pronunțate la femei. Femeile au, de asemenea, o incidență mai mare a problemelor tiroidiene. Din moment ce hipotiroidismul poate provoca depresie, această problemă medicală ar trebui să fie întotdeauna exclusă de către un medic, în cazul femeilor depresive.

Cum se manifestă depresia în cazul bărbaților?

În primul rând, bărbații sunt mai închiși și mai reticienți când vine vorba de depresie. Rareori un bărbat va recunoaște că are o problemă de la primele simptome. De asemenea, el nu cere sprijin decât în momentul în care situație este destul de complexă. Principalele simptome manifestate de bărbații depresivi sunt: iritabilitate crescută, nervozitate, descurajare, agresivitate și furie necontrolată, consum abuziv de alcool sau droguri etc. De cele mai multe ori, aceste caracteristici sunt însoțite de dureri somatice, precum dureri de cap, indigestii, dificultăți în respirație, frustrare, absența dorinței sexuale și senzația de oboseală permanentă.

Cum lupți cu depresia?

Sfaturile următoare se bazează pe o abordare cuprinzătoare care te ajută să obții sprijin în timpul schimbării stilului de viață și renunțării la gândirea negativă.

Rămâi conectat la realitate. Atunci când ești deprimat, tendința este de a te retrage și de a te izola. Lucrul acesta se poate întâmpla chiar și cu membrii familiei, fapt ce poate fi extrem de dureros pentru ei. Fiind confruntat cu sentimente de rușine sau de vinovăție, ai putea neglija inclusiv relațiile cu partenerul.

Dar sprijinul social este absolut esențial pentru redresarea depresiei. Rămâi conectat la alte persoane și la lumea exterioară, iar acest aspect va face diferența. Și, dacă nu simți că cineva din anturajul tău nu te poate înțelege și nu te poate ajuta, încearcă să-ți faci prieteni noi.
Fă lucruri care te fac să te simți bine. Da, e drept că în astfel de situații nimic nu pare să te bucure sau să te relaxezi, însă dacă stai serios și te gândești la ce-ți plăcea odată, s-ar putea să-ți reamintești lucrurile care te pot scoate din acea stare de tristețe și deprimare. Astfel, poți asculta muzică, te poți uita la filme, poți citi cărți, poți practica un sport, poți ieși la un suc sau la o prăjitură sau poți găti.
Fă sport. Activitatea fizică stimulează anumite substanţe din creier, iar acest proces te va face să te simţi şi să arăţi mult mai bine, şi să ai încredere în tine şi în propriile puteri. Sportul, în special antrenamentele de tip cardio, ajută la eliberarea endorfinelor, hormoni ce ne creează o stare de plăcere, de mulțumire și ne fac să uităm de anxietate. Această eliberare de endorfine ajută și creierul să se refacă și corpul se poate astfel odihni mai bine noaptea. De asemenea sporturile de echipă (fotbal, volei, etc ) ajută la reducerea stresului și combaterea depresiei, deoarece implică socializare, aspect foarte important pentru om, care este un “animal social”.

Exercițiile inspirate din yoga, implicând poziții fixe, izometrie dar și respirații adânci, combat la rândul lor stresul, fiind alese de foarte mulți oameni ca program de relaxare după muncă. De asemenea, exerciţiile fizice te vor ajuta să respiri mai uşor, să nu mai simți oboseala atunci când mergi mai mult decât ești obişnuit sau atunci când urci câteva etaje cu plasele pline de cumpărături în mâini. Activitatea fizică produce oxigen şi substanţe nutritive care sunt necesare ţesuturilor, iar sistemul cardiovascular va fi mai eficient.
Adoptă o dietă echilibrată. Un studiu efectuat de cercetătorii de la Universitatea Itä-Suomen a relevat că alimentele pe care le consumăm ne pot reduce riscul de a suferi de depresie. Cercetarea a fost efectuată cu ajutorul a peste 2.000 de bărbaţi finlandezi ce au fost urmăriţi pentru o perioadă cuprinsă între 13 şi 20 ani. Oamenii de ştiinţă au descoperit că o dietă sănătoasă (ce include fructe, legume, fructe de pădure, cereale integrale, carne de pasăre, peşte şi brânză dietetică) reduce riscul de a suferi de depresie severă. Totodată, oamenii de ştiinţă au identificat şi alimentele care cresc riscul de a suferi de simptome ale depresiei: cârnaţii, carnea procesată, deserturile şi gustările care conţin zahăr, băuturile cu zahăr, alimentele procesate şi cartofii copţi sau procesaţi. Cercetătorii au mai descoperit că o dietă bogată în acid folic era asociată unui risc mai mic de a suferi de depresie. Fructele, legumele, fructele de pădure, cerealele integrale, carnea şi ficatul reprezintă cele mai importante surse alimentare de acid folic. De asemenea, un consum ridicat al cafelei era asociat unui risc mai scăzut de depresie. Totodată, reducerea greutăţii corporale era asociată reducerii simptomelor depresive.

5 modalități de a face față tulburărilor afective sezoniere

Zilele  întunecate, reci și neclintitoare, vă fac să vă simțiți triști și deprimați? Nu sunteți singur: Aproximativ 10-20% dintre americani raportează că se simt obosiți sau triști când sunt mai puține ore de lumină. Deși cauzele exacte ale depresiei sezoniere nu sunt stabilite foarte clar, cele mai multe teorii indică […] mai mult »

Cum îți dai seama că suferi de depresie

Depresia a fost numită de mulți medici ”boala secolului” și începe să fie întâlnită din ce în ce mai des mai ales la persoanele tinere. Este foarte important să facem diferența între o fază de moment ce survine în urma unui eveniment sau a unei zile prea încărcate și depresie. […] mai mult »

Cum recunoști depresia?

Să fii nefericit nu este același lucru cu depresia. Depresia este un termen folosit adesea pentru a descrie modul în care ne simțim după o săptămână proastă la serviciu sau când trecem printr-o despărțire. Dar tulburarea depresivă majoră – un tip de depresie – este mult mai complicată. Există simptome […] mai mult »

Trauma, ce înseamnă și cum ne afectează

Psihologii au definit trauma ca fiind un eveniment singular de o intensitate foarte mare, care apare în viața unui individ și care-i depășește acestuia posibilitățile sale de adaptare. În general acest eveniment neplăcut generează o sensibilizare excesivă a individului la emoțiile ulterioare. Din păcate, în unele cazuri trauma duce la […] mai mult »