TRATAMENT

Deocamdată niciun studiu nu a demonstrat că oamenii se vindecă în totalitate de depresie, însă este la fel de evident faptul că tratamentul este diferit de la persoană la persoană. Cu toate acestea, există o serie de tratamente eficiente propuse de specialiștii din domeniul sănătății, care pot contribui la recuperarea persoanei afectate.

cum-tratezi-depresiaSpecialiștii recomandă ca, pe lângă tratamentul de specialitate, persoanele depresive să fie foarte atente la propriile nevoie, dar și la ceea ce pot face singure pentru a-și reveni și a duce o viață absolut normală. Cel mai important lucru este să găsești un tratament corect, precum și un specialist potrivit pentru nevoile tale.

Tratamentul psihologic

Tratamentele psihologice (de asemenea, cunoscute sub numele de terapii) pot ajuta persoana afectată să-și schimbe tiparele de gândire și să-și îmbunătățească abilitățile de adaptare, astfel încât să fie mai bine pregătită pentru a face față tensiunilor vieții și conflictelor. Pe lângă sprijinirea recuperării, terapiile psihologice pot ajuta, de asemenea la identificarea și schimbarea gândurilor și a comportamentului nefolositoare.

Există mai multe tipuri de tratamente psihologice eficiente pentru depresie. Unii oameni preferă să lucreze unul la unul cu un profesionist, în timp ce alții se simt mai confortabil dacă fac parte dintr-un grup. Un număr tot mai mare de programe on-line, sau e-terapii, sunt de asemenea, disponibile.
Terapia cognitiv-comportamentală. Este un tratament psihologic structurat, care recunoaște că modul în care ne gândim (cogniție) și actul (comportament) afectează modul în care ne simțim. Terapia cognitiv-comportamentală este una dintre cele mai eficiente tratamente pentru depresie, și s-a dovedit a fi utilă pentru o gamă largă de vârste, inclusiv copii, adolescenți, adulți și persoanele în vârstă.

Această terapie presupune lucrul cu un profesionist (terapeut) pentru a identifica în gândirea și în comportamentul pacientului, modelele care determină starea de depresie, sau care împiedică revenirea la o stare pozitivă. Aceasta acționează pentru a schimba gândurile și comportamentul persoanei afectate, învățând-o totodată să gândească rațional îîn ceea ce privește dificultățile comune, ajutându și la schimbarea tiparele negative. De asemenea, această terapie are menirea și de a acționa pozitiv și de a susține o abordare mai realistică a problemelor.
Terapia interpersonală. Aceasta este o formă scurtă de psihoterapie, bine structurată, bine documentată, bazată pe manual, care cuprinde între 12-16 ședințe, o ședință pe săptămână. Terapia interpersonală este o formă de terapie individuală dezvoltată de Gerald Klerman and Myrna Weissman în Pittsburgh, Statele Unite ale Americii, între 1970-1980. Metoda a fost destinată tratării persoanelor cu depresie majoră în fază acută dar metoda a fost folosită recent ca tratament de întreținere pentru prevenirea apariției de noi episoade depresive.

Este o terapie psihologic structurată care se concentrează pe problemele din relațiile personale și aptitudinile necesare pentru a face față acestora. Terapia personală se bazează pe ideea că problemele de relație poate avea un efect semnificativ asupra cuiva care se confruntă cu depresie și poate contribui chiar la cauza acesteia. Această terapie ajută persoana afectată să recunoască modelele din relațiile sale care-l fac mai vulnerabil la depresie. Identificarea acestor modele înseamnă că se poate concentra pe îmbunătățirea relațiilor, pentru a face față suferinței, și pe crearea unor noi relații. Scopul psihoterapiei interpersonale este de a elibera persoana de simptomele depresive prin rezolvarea problemelor interpersonale actuale. Psihoterapia interpersonală nu se ocupă de probleme interpersonale care țin de trecut.
Terapia comportamentală. Deși este o ramură a terapiei cognitiv-comportamentală, aceasta nu-și propune să schimbe convingerile și atitudinile persoanei în cauză. În schimb, se concentrează pe încurajarea activităților precum recompensarea, plăcută sau satisfăcătoare, cu scopul de a inversa tiparele de evitare, de retragere și de inactivitate, care intensifică depresia.

Această terapie s-a dezvoltat în urma activității experimentale pe copii și animale, ce includea recompense pozitive sau negative pentru a obține un anumit tip de răspuns. Totodată, terapia comportamentală se bazează pe principiile condiționării clasice, dezvoltată de Pavlov și condiționării operante dezvoltată de Skinner. Astfel, o persoana va alege un anumit tip de comportament bazându-se pe experiențele și consecințele anterioare. La începutul tratamentului, terapeutul ajută persoana în cauză să definească cu precizie problema comportamentală de care suferă, apoi se identifică obiectivele terapeutice dorite și se aleg tehnicile adecvate. În cazul în care există mai multe comportamente-țintă, acestea se tratează pe rând, nu simultan.

Terapia cognitiv-comportamentală bazată pe conștiința plină (meditație mindfulness)

Acest tip de terapie se face în grupuri mici și implică un tip de meditație numit "meditație mindfulness". Acest lucru te învață să te concentrezi asupra momentului prezent, trebuie doar să observi toate experiențele, fie că sunt plăcute sau neplăcute - fără a încerca să le schimbi. La început, această abordare este folosită pentru ca persoana respectivă să se concentreze asupra senzațiilor fizice (cum ar fi respirație), iar mai apoi se trece la sentimente și gânduri.

Psihoterapia cognitiv-comportamentală bazată pe meditația mindfulness se bazeaă și a fost adaptată după ”Reducerea stresului bazată pe meditația mindfulness”, un program dezvoltat de Jon Kabat-Zinn, special pentru cei cu dureri cronice, hipertensiune, boli de inimă, cancer, tulburări gastro-intestinale, dar și cu probleme psihologice precum anxietatea și atacurile de panică. Această formă de psihoterapie îi ajută pe depresivi să se elibereze de tendința de a se lăsa "prinși" de reacțiile automate la gânduri, sentimente și evenimente.

Ideea pe care o promovează meditația de tip mindfulness este că aceste "elemente ale gândirii" adică gândurile și emoțiile nu sunt fapte reale, ele sunt numai evenimente mentale care se află în câmpul atenției, al conștiinței noastre, pentru un moment și apoi dispar.

Mindfulness a fost denumit antrenamentul atenției sau, ”awareness training” de către fostul profesor în chirurgie vasculară Andries Kroese, care și-a dedicat munca de-o viață îmbunătățirii capacității și abilităților de-a face față stresului. Profesorul Andries J. Kroese este activ prin cursurile de instructor MBSR în Norvegia și alte țări din Scandinavia. În aceste țări MBCT și MBSR se aplică în munca clinică cu pacienții în policlinici și spitale de psihiatrie.

Tratamentul medicamentos al depresiei

Principalul tratament medical pentru depresie este medicament antidepresiv. În jurul lui s-au creat tot felul de teorii și de dezinformări, și chiar dacă nu există nicio explicație simplă cu privire la modul în care funcționează, acesta poate fi foarte util în tratamentul depresiei moderate până la severă și în unele tulburări de anxietate.

Indiferent de tipul depresiei, moderată sau severă, medicul specialist poate prescrie medicamente antidepresive care să fie asociate și cu tratamente psihologice. Antidepresivele sunt uneori prescrise atunci când alte tratamente nu au avut succes sau când tratamentele psihologice nu sunt posibile datorită severității stării sau lipsei accesului la tratament. Persoanele cu forme mai severe de depresie (tulburare bipolară și psihoză), în general, trebuie să fie tratate cu medicamente. Aceasta poate include una sau o combinație de stabilizatori de dispoziție, medicamente anti-psihotice și antidepresive.

Ce antidepresive trebuie să folosești?

Luarea unei decizii cu privire la alegerea unui antidepresiv este un proces complex, care se ia în funcție de particularitățile fiecărui individ. Decizia este luată în urma consultării cu medicul specialist, după o evaluare atentă. Medicul este cel care, în urma evaluării stării de sănătate și a istoricului medical poate propune câteva variante de antidepresive. Factori importanți includ vârsta, simptome, alte medicamente și, dacă este de sex feminin, indiferent dacă sunteți gravidă sau alăptați.

Există mai multe tipuri diferite de medicamente antidepresive, care s-au dovedit a fi eficiente în tratarea depresiei, dar eficacitatea lor diferă de la persoană la persoană. Antidepresivele se iau cel puțin două săptămâni și abia după această perioadă vor începe să-și facă efectul. De asemenea, s-ar putea ca starea să nu se îmbunătățească de la primul medicament, medicul fiind nevoit să caute alte alternative.

Care sunt efectele secundare?

Antidepresivele te pot face să te simți mai bine, dar nu înseamnă că-ți vor schimba personalitatea, transformându-te într-un optimist. Ca și orice alt medicament, unii oameni vor experimenta unele reacții adverse. În funcție de medicament, reacțiile adverse frecvente pot include greață, dureri de cap, anxietate, transpirații, amețeli, agitație, creștere în greutate, gură uscată și dificultăți sexuale (de exemplu, dificultăți de a deveni excitat).

Unele dintre aceste simptome pot fi de scurtă durată, însă, chiar și așa ele trebuie comunicate medicului care supraveghează starea ta de sănătate. Probabilitatea ca un efect secundar particular să apară la mai mulți oameni variază între indivizi și medicamente.

Cât timp trebuie luate antidepresivele?

Ca la orice medicament, durata de timp în care cineva trebuie să ia antidepresive depinde de severitatea stării și de modul în care acesta răspund la tratament. Unii oameni au nevoie de o perioadă scurtă de timp (de obicei 6-12 luni), în timp ce alții au nevoie de perioade mai lungi de timp. Oprirea luării medicamentului antidepresiv ar trebui să se facă numai treptat, la recomandarea unui medic și sub supraveghere.

 

Top 5 plante care te ajută să scapi de depresie

Un raport al Organizației Mondiale a Sănătății arată că peste 350 de milioane de persoane din întreaga lume și peste 2 milioane de români suferă de depresie, iar numărul persoanele care intră în depresie este într-o creștere alarmantă. Am putea spune fără niciul fel de dubiu că depresia este boala […] mai mult »

Depresiile ușoare se pot trata și acasă

Te confrunţi cu o stare accentuată de oboseală ori simţi că nu mai ai puterea să duci la bun sfârșit sarcinile zilnice care altă dată nu-ți creau nicio problemă? Dacă ai înlăturat alte cauze ce putea produce aceste efecte, atunci ia în calcul că este foarte posibil să suferi de […] mai mult »

Scapă de depresie în 10 pași

De multe ori lupta cu depresia presupune apelarea la ajutorul specializat. Cu toate acestea, trebuie să știți că există și mai multe măsuri pe care le poți lua singuri și care te pot ajuta să scapi de această afecțiune. Acestea presupun în principal îmbunătăţirea stilului de viaţă, dar totul în […] mai mult »